Saturday, October 18, 2014

Kejohanan Bola Jaring Beliawanis Kelate 2014 PC

Bismillah
Assalamu'alaikum.

Hampir dua bulan mengatur perancangan untuk program Kejohanan Bola Jaring Beliawanis Kelate 2014 peringkat Parlimen Pengkalan Chepa. Program ini anjuran Urusetia Belia dan Sukan dengan kerjasama Nisa' Kelantan yang diturunkan kepada  Nisa' kawasan untuk mengadakan program ini.  Kali ini merupakan kumpulan kedua yang bertanding hari ini. Kumpulan pertama pada 27 September yang lepas, kumpulan kedua hari ini manakala kumpulan ketiga 25 Oktober akan datang.



Hari ini seharian bersama sahabat-sahabat Nisa' Pengkalan Chepa bertumbas di KB Arena Futsal di Kawasan Perindustrian Padang Tembak. Saya ditugaskan di bahagian pendaftaran, tugas sejak zaman berzaman. 12 pasukan semua berdaftar untuk bertanding hari ini. Program hari ini memberi pengalaman kepada kami semua, memandangkan urusetia tidak ada latarbelakang bermain bola jaring. Saya pernah bermain bola jaring sekali, pada tahun 1997 dan kali terakhir pun yang itulah. Mungkin saya dulu lebih fokus sukan bola tampar.


Okey, saya ada satu cerita yang sering diulang tayang hari ini, iaitu berkenaan pakaian ketika bersukan atau dengan bahasa mudah aurat ketika bersukan. Syarat-syarat kejohanan telah menetapkan, perkara keenam berkenaan pakaian seragam point 12.1 "Semua pasukan hendaklah memakai pakaian yang lengkap menutup aurat iaitu tshirt berlengan panjang, seluar track panjang, stoking dan kasut sukan." Ya sangat jelas peraturan itu.  Tapi sebaliknya berlaku ada beberapa kumpulan yang tidak menepati syarat-syarat ini. Syarat ini telah diulang beberapa kali sehingga kali terakhir ketika taklimat sehari sebelum program.

Rasulullah SAW bersabda: “Orang beriman yang kuat lebih baik dan lebih disukai oleh Allah berbanding daripada orang beriman yang lemah.” (Hadis riwayat Muslim)

Bersukan adalah tujuan yang sangat baik iaitu untuk meningkatkan jasmani seseorang. Tetapi perlu diingatkan bahawa bersukan  juga boleh menjadi tidak baik bila mana kita tidak menjaga batas-batasnya seperti tidak menutup aurat, bercampur dengan lelaki dan perempuan dan sebagainnya. Aurat perlulah dijaga dan ditutup rapi seiring dengan kehendak syara’ ketika sedang beraktiviti baik lelaki mahupun wanita.Alasan menutup[ aurat menyukarkan pegerakan yang aktif ketika bersukan adalah alasan yang lapuk yang sengaja dicanangkan pihak musuh Islam. Apa pun menutup aurat itu wajib, walau apa pun.Aurat bagi seorang wanita Islam adalah seluruh anggota badan kecuali muka dan pergelangan tangan.

Dr. 'Ali Muhyy Ed-Deen Al-Qara Daaghi, Ketua Jabatan Usul Fiqh, Fakulti Syariah, Universiti Qatar menambah:

"Tidak dapat disangkal lagi bahawa agama Islam tidak pernah menghalang kaum wanita melibatkan diri mereka di dalam sukan. Walau bagaimanapun, terdapat beberapa syarat yang perlu diambil kira. Syarat-syarat tersebut adalah:

1) Wanita dilarang memperagakan diri mereka dengan tujuan menarik perhatian kaum lelaki.

2) Wanita dilarang mendedahkan aurat mereka.

3)Wanita dilarang bergaul dengan kaum lelaki sehingga melanggar batas-batas pergaulan."


Rujukan di sini

Sangat sukar sebenarnya untuk berhadapan dengan situasi ini. Jika kita meraikan, apa beza kita dengan orang lain. Saya berpendapat mula-mula kita perlu bersangka baik kepada golongan yang tidak menutup aurat ini dengan mengatakan bahawa mereka tidak mendapat pengetahuan tentang batasan aurat atau tidak diajar tentang aurat TETAPI bukan bersangka baik saja-saja, kita KENA menerangkan kepada mereka SAMPAI FAHAM bahawa kalau berpakaian menutup aurat adalah lebih sopan dan selamat daripada pakaian yang tidak menutup aurat.  Contohnya ketika bola terkena kepala, terjatuh, mungkin sakit kurang berbanding dengan yang jatuh tetapi kepala tidak memakai tudung. Seperti peraturan memakai topi keledar.

Ataupun boleh dikatakan kepadanya juga dengan bahawa jikalau puan mahu menyertai  pertandingan ini, maka puan mestilah memakai pakaian yang menutup aurat. Kalau pakaian yang tidak menutup aurat, penyertaan puan dibatalkan.Tindakan yang sangat tegas.Atau sebelum program bagi kefahaman yang betul tentang pakaian menutup aurat, wacanakan ke, bagi pamplet aurat UPWK. Seingat saya ketika di MMP kami bersukan dengan pakai baju kurung uniform sekolah dan tudung labuh tudung sekolah dan pakai seluar trek.Berhujan dan berpanasan.Sekarang zaman dah maju, ada tshirt muslimah yang labuh menggantikan baju kurung.

Kita kena ingat  satu perkara bahawa dalam Islam matlamat tidak menghalalkan cara. Kalau cara tidak bertepatan dengan syariat Islam walaupun matlamat yang ingin dicapai adalah baik, maka usahanya itu menjadi tidak baik.Apa pun menutup aurat itu wajib, walau apa pun. Aurat bagi seorang wanita Islam adalah seluruh anggota badan kecuali muka dan pergelangan tangan.



No comments:

Post a Comment

KakiBlog