Monday, October 27, 2014

Perginya Seorang Sahabat

Bismillah
Assalamu'alaikum

إنا لله وإنا إليه راجعون



Al-Fatihah buat sahabat saya, Ukhti Nor Hafidzah bt Rozali, meninggal dunia seawal pagi 27 Oktober 2014 di Kuala Terengganu. Meninggal dunia akibat pendarahan dalaman / dalam perut. Beliau sedang mengandung anak kedua dan sudah hampir dengan kelahiran. Saya berpagi dengan berita ini. Tidak percaya. Sehingga saya baca lagi perbualan beberapa sahabat di telegram. Menangis, berhenti menangis, menangis lagi. Allahu. Sangat mengejutkan.


Dari kanan; Anjang Kayah, Kak Pae, Adik Syikin, UCU FID, Aishah
ketika mereka konvo KUSZA tahun 2007 by kamera Canonku.


Teringat sangat dia. Saya mengenali Allahyarhamah ketika sama-sama belajar di KUSZA. Allahyarhamah senior setahun saya.Terengganu asli. Sudah berkahwin dan mempunyai seorang anak perempuan 4 tahun.Saya panggil Allahyarhamah, Ucu. Dialah sahabat dialah naqibah saya. Seorang anak dan sahabat yang baik, lembut, jaga solat jemaah, sentiasa sebut nak mati dalam perjuangan, sangat jaga ukhuwah dengan sahabat dan sangat pentingkan keluarga dengan aboh dan ummi. Sangat komited dengan jemaah. Juruh, jaga perasaan kawan.Bibir tak pernah lekang istighfar dan selawat.


Gambar keluarga yang dikirimkan melalui Telegram.



Kami berbual di telegram, Ucu ada beritahu dia akan pulang ke Terengganu (dari Johor @ Melaka, saya lupa) dan akan bersalin dan berpantang di Terengganu, Ucu sempat minta maaf kepada semua dan menyatakan perasaan takut untuk bersalin. Kami mendoakan beliau agar semuanya dipermudahkan. Sehinggalah kami mendapat berita mengejutkan ini.


لِكُلِّ أُمَّةٍ أَجَلٌ ۚ إِذَا جَاءَ أَجَلُهُمْ فَلَا يَسْتَأْخِرُونَ سَاعَةً ۖ وَلَا يَسْتَقْدِمُونَ 
[Surat Yunus : 49]

 Tiap-tiap umat mempunyai ajal. Apabila telah datang ajal mereka, maka mereka tidak dapat mengundurkannya barang sesaatpun dan tidak (pula) mendahulukan(nya). 




Ucu, semoga Allah pertemukan kita di syurga nanti... semoga syahid jalanmu semoga jannah tempat istirehatmu...Pergi sudah jiwa yang tenang...

كفى بالموت واعظاً
Cukuplah mati itu sebagai peringatan

      اللهم اختم لنا ياالله بحسن الخاتمة ولا تختم علينا ياالله بسوء الخاتمة 
 Ya Allah, akhirilah hidup kami dengan pengakhiran yang baik, dan Jangan Kau akhiri hidup kami dengan pengakhiran yang buruk.


AdyanaNur
3 Muharam 1436
Kampung Baung
Pengkalan Chepa


No comments:

Post a Comment

KakiBlog