Friday, October 10, 2014

Laptop Pertama Hamba


Bismillah.
Assalamu’alaikum

 Alhamdulillah selesai servis laptop lama. Bukan servis sangat pun.Hanya remove program yang tidak berkaitan yang memenuhkan memori laptop yang hanya ada 80 GB HDD. Remove dan install Google Chrome dan Microsoft Office.

Puas hati!

😄
Andai soalan karangan UPSR ada pilihan tajuk karangan tentang autobiografi saya pasti memilih tajuk ini dan mengarang tentang laptop pertama saya ini. Zaman UPSR saya dulu hanya menulis tentang basikal, pen, buku. Mungkin budak-budak sekarang lain sikit. Handphone, Ipad? Entahlah.

Bercerita tentang laptop pertama saya ni, saya beli di Mesir, tapi saya lupa nama tempat tu. Yang pasti lepas beli laptop ni saya tidak pernah ke sana melainkan pernah sesat naik bas sekali.Dengan harga LE 3500 saya pun belilah dengan bantuan kawan kepada ahlibayt saya pada April 2008. Kurang setahun saya berada di sana.

Tujuan beli untuk menggunakan internet dan menyimpan file dan dokumen berbentuk soft copy.Tapi tahun pertama saya bertukar tujuan kepada menggunakan untuk tugas-tugas sebagai AJK Hewi DPMM 2008-2010.Mewakafkan sementara untuk kegunaan HEWI di Markaz HEWI.Pernah format sebanyak dua kali.

Tidak pernah sakit teruk.Sedia berkhidmat.Sehinggalah pada hari saya nak berangkat pulang ke Malaysia 12 Jan 2012.Saya naik tramco dan entah macam mana, beg laptop saya terjatuh dan saya tidak mengesyaki apa-apa.Sampai di KLIA online seperti biasa. Sampai di Pengkalan Chepa, sehari kemudian saya on skrin seperti tv yang tiada chanel.Gulp!
Kadang ok kadang dok.
Kenaling 😓 

Saya terpaksa tekan-tekan permukaan laptop (Belakang skrin) banyak kali buat begitu, macam ok.Lama-lama prap! Skrin pecah.Huhu.
Sah memang pecah dan lama kelamaan jadi hitam. Macam-macam saya fikir nak buat apa dengan laptop ni.No idea!

Akhirnya adik saya cadang guna monitor pc.Dengan kebijakkan yang dia miliki, dia buatkan. Jadilah seperti dalam gambar dan alhamdulillah boleh guna seperti biasa cuma tidak boleh angkut ke sana ke mari. Alhamdulillah.Sesiapa ada masalah yang sama boleh cuba.

Sehingga sekarang, sudah enam tahun lebih laptop ini berkhidmat kepada saya di rumah.Di mini library saya. Walaupun ada sedikit kecatatan tapi boleh berfungsi sebagaimana biasa dengan
touch pad tak boleh guna, guna mouse, sound pun kena guna speaker (Rosak di bawah jagaan adik bongsu, hehe) Keyboard masih ok. Skrin lama-lama makin hitam dan tak nampak langsung.

Begitulah kita sebagai manusia biasa yang masih mempunyai kudrat walaupun sekecil cuma, tetapi masih boleh menyumbang untuk Islam.Semoga itu melorongkan kita jalan ke syurga.Aminnn~

 

No comments:

Post a Comment

KakiBlog