Monday, November 6, 2017

Sekeping Hati Yang Lumpuh


Bismillah
Assalamualaikum.
Sekali lagi~



Engkau faham apa kalau aku bercerita tentang duka, tentang hampa, tentang kecewa dengan tingkah manusia?
Tidak.
Aku percaya engkau takkan mampu memahaminya.
Tidak mampu engkau bayangkan bagaimana rasanya hidup bertemankan airmata, bangun menangis, terlena keletihan kerana menangis lalu terjaga dan kembali menangis.
Tidak mampu engkau fahami bagaimana rasanya menjadi orang yang diperlukan namun hatinya kesunyian bagai hidup berseorangan.
Dirindui dan disayang-sayang namun jiwanya tetap kontang.
Demikian aku yang kadang terperosok juga di sudut itu.
Bangkit bertatih memupuk akur dan syukur,
Belajar tersenyum dan berbuat apa saja untuk gembira,
Namun sungguh,
Ternyata berpura-pura itu satu hal yang cukup menyakitkan.
Tersungkur aku keletihan!
Setiap cuba membuka mata di kubang duka dan derita,
Hatiku lumpuh merenanginya.
Kadang terlalu ingin aku membahagi rasa itu denganmu
Mana tahu kalau-kalau terasa ringan beban di bahu
Mana tahu engkau mampu menjadi penawar saat perlu.
Tetapi akhirnya ku fikir tidak.
Engkau tidak patut tahu
Biar yang derita itu cuma aku
Biar saja yang lumpuh itu cuma hatiku.

#Pujuklah Hati



No comments:

Post a Comment

KakiBlog