Wednesday, October 15, 2014

Ilmu Sejarah Kelengkapan Pendakwah

Kitab Thaqafah al-Da'iyyah (Ilmu pengetahuan pendakwah)
Kitab ini didiskusikan ketika saya sebagai peserta Kolokium Imuan Q
@DPJA Mansurah

Bismillah.
Assalamu'alaikum

Tajuk post sengeling saya ambil tajuk artikel Solusi Isu 72 muka surat 44-45. Menarik tajuk ni, mengupas salah satu tajuk dalam buku Thaqafah al-Da'iyyah bab Thaqafah al-Tarikhiyyah karangan Dr Syeikh Yusuf al- Qaradawi. 

Dalam buku ini, Dr Syeikh Yusuf al- Qaradawi menyusun dengan kemas dan praktikal turutan dan penerangan cabang-cabang ilmu pengetahuan yang perlu dikuasai oleh seseorang yang bergelar pendakwah samada secara rasmi atau tidak sebagai pengisian menjadi pendakwah yang baik.Buku ini juga asalnya merupakan kertas  kerja yang beliau sampaikan dalam Persidangan Dakwah Antarabangsa Pertama yang diselenggarakan oleh Universiti Madinah pada bulan Safar tahun 1397 hijrah.

Dr Syeikh Yusuf al- Qaradawi berpendapat bahawa persiapan ilmu dan pengrtahuan yang harus dimiliki dan disajikan kepada pendakwah meliputi beberapa cabang sebagaimana berikut:

1. Pengetahuan ilmu agama Islam
2. Pengetahuan Sejarah
3. Pengetahuan Kesusasteraan dan Bahasa
4. Pengetahuan Sains Kemanusiaan Sosiologi
5. Pengetahuan Sains
6. Pengetahuan Semasa (Ilmu Teknologi Maklumat contoh Media Baru)

Kenapa Sejarah?

Dr Syeikh Yusuf al- Qaradawi ada menjelaskan, "Seseorang yang ingin menjadi pendakwah yang baik, haruslah memiliki pengetahuan sejarah. Sebab sejarah itu bagaikan sebuah buku catatan tentang kemanusiaan; berisi catatan peristiwa yang dialami atau dilakukan oleh orang yang merupakan kumpulan pengetahuan dan hasil budayanya dan sekali gus merupakan bukti atau saksi yang adil atas segala macam cita dan karya mereka."

Beliau menyambung lagi, "Yang dipandang penting dalam konteks perbicaraan ini ialah sejarah Islam dan umatnya secara khusus serta sejarah dunia secara umumnya. Akan tetapi tidak dimaksudkan agar setiap pendakwah itu menjadi ahli sejarah. Sebab sulit dibayangkan adanya seseorang yang mengetahui sejarah manusia di dunia ini secara keseluruhan, sungguhpun orang yang dimaksudkan merupakan ahli sejarah. Dengan demikian apa yang perlu diketahui oleh pendakwah hanyalah tonggak dan garis-garis bersarnya yang perlu sahaja.



(لَقَدْ كَانَ فِي قَصَصِهِمْ عِبْرَةٌ لِأُولِي الْأَلْبَابِ ۗ مَا كَانَ حَدِيثًا يُفْتَرَىٰ وَلَٰكِنْ تَصْدِيقَ الَّذِي بَيْنَ يَدَيْهِ وَتَفْصِيلَ كُلِّ شَيْءٍ وَهُدًى وَرَحْمَةً لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ) 
[Surah Yusuf : 111]

Demi sesungguhnya, kisah Nabi-nabi itu mengandungi pelajaran yang mendatangkan iktibar bagi orang-orang yang mempunyai akal fikiran. (Kisah Nabi-nabi yang terkandung dalam Al-Quran) bukanlah ia cerita-cerita yang diada-adakan, tetapi ia mengesahkan apa yang tersebut di dalam Kitab-kitab ugama yang terdahulu daripadanya, dan ia sebagai keterangan yang menjelaskan tiap-tiap sesuatu, serta menjadi hidayah petunjuk dan rahmat bagi kaum yang (mahu) beriman. 

Sejarah menghamparkan ibrah  bagi sesiapa yang mencarinya, dan ternyata mereka yang bersifat ulul albab ialah mereka yang akan berjaya mendapatkan ibrah tersebut. Masakan Allah mencipta sejarah tidak bersebab dan tidak bertujuan.

Mahasiswa Sejarah dan Tamadun Islam

Siapa sangka saya memilih untuk menyambung pengajian di peringkat diploma dalam bidang Sejarah dan Tamadun Islam. Satu-satu bidang pengajian yang paling tidak diminati dan paling minoriti di KUSZA (Baca : UDM). Juga mempunyai jam kredit paling banyak dalam Sekolah Pengajian Islam. Antara madah pengajian kami ialah Teori dan Kaedah Sejarah, Sejarah Awal Islam, Pengantar Tamadun, Sejarah Islam Bani Umayyah / Abbasiyyah, Tamadun Islam, Kelemahan / Kejatuhan Abbasiyyah, Sejarah Perkembangan Ilmu Islam, Kerajaan Kecil selepas Abbasiyyah dan semuanya kami belajar dalamn bahasa Arab kecuali TITAS. Di semester akhir kami menulis tesis (Kertas Penyelidikan), tajuk tesis  saya Ibnu Sina dan Sumbangannya dalam Tamadun Islam.

Alhamdulillah saya belajar dan bertahan sehingga berjaya mendapat Diploma Pengajian Islam (Sejarah dan Tamadun Islam). Cabaran lagi buat saya, bidang pengajian saya tidak ada di Mesir peringkat ijazah, sekiranya ada pun tiada pelajar menyambung peringkat degree di sana. Maka saya memutuskan untuk mengambil shortsem selama dua bulan untuk mengambil beberapa madah pengajian Syariah untuk melayakkan saya mendapat Diploma Pengajian Islam (Syariah) dan layak menyambung pengajian peringkat ijazah di Universiti Al-Azhar. Double Diploma :)




Belajar dan memahami sejarah merupakan kesukaan saya.Walaupun tidaklah saya cemerlang dalam pelajaran ketika bergelar mahasiswa Sejarah.Di Mesir, identiti saya sebagai pelajar sejarah tidak diketahui umum. Sahabat sekUSZA sahaja yang tahu. Saya lebih selesa jika hanya dikenali sebagai pelajar Syariah dan itulah yang berlaku. Sehinggalah pada satu situasi yang berlaku sedikit khilaf antara sahabat tentang fakta sejarah. Saya pun lupa tentang apa, samada tentang Kerajaan Umayyah dan Abbasiyyah atau tentang Duwaylat / Kerajaan Kecil. Saya cuba merungkai kekusutan ketika itu dengan merujuk beberapa buah kitab dan ingat balik ilmu di kuliah STI. Alhamdulillah, dan ketika itulah identiti terbongkar sedikit. Mereka terkejut, "Laaaa awat tak habaq". Saya menyambung, "Ilmu tak banyak" :D

Walaupun begitu sudah lama saya meninggalkan bidang Sejarah setelah menyambung pengajian dalam bidang Syariah. Kena asah balik melalui pembacaan atau sambung belajar dalam bidang sejarah? Ehem!

Rujukan
Thaqafah Da'iyyah / Dr Syeikh Yusuf al- Qaradawi / Maktabah Wahbah
Solusi Isu 72



No comments:

Post a Comment

KakiBlog