Thursday, November 13, 2014

Pra Syarat Kemenangan Kita - Siri Keempat

Bismillah 
Assalamualaikum.

PRA SYARAT PERTAMA, KEDUA dan KETIGA



PRA  SYARAT   -  4

DENGAR DAN  TAAT  ARAHAN PIMPINAN


Dengar serta taat kepada arahan pimpinan yang dilantik  dan diberi  kepercayaan untuk mengemudi parti / jamaah adalah  satu tanggungjawab yang wajib ditunaikan oleh setiap individu selama mana  arahan tersebut tidak bercanggah dengan syariat. Sabda  Rasulullah saw :

اِسْمَعُوْا وَ أطِيْعُوْا  وَ   إِنِ اسْتُعْمِلَ عَلَيْكُمْ عَبْدٌ حَبَشِي َ كأنَّ رَأسهُ زَبِيْبَة
[1] (البخاري ) 
“ Dengar dan taatlah olehmu sekalipun yang bertanggungjawab  mengarah kamu  hanyalah seorang hamba Habasyi  sementara rambutnya pula  berkerinting. ”

عَلَى اْلمَرْءِ اْلمُسْلِمِ السَّمْعُ وَ  الطَّاعَةُ فِيْمَا  أَحَبَّ وَ  كَرِهَ مَا لَمْ يُؤْمَرْ بِمَعْصِيَةٍ فَإِذَا أُمِرَ بِمَعْصِيَةٍ فَلاَ سَمْعَ وَ لاَ طَاعَةَ .
( رواه  مسلم )[2]

“  wajib dengar dan taat bagi setiap individu  muslim dalam perkara yang ia suka  mahupun  tidak  (benci ) selama mana ia tidak diperintah  melakukan maksiat , apabila ia diperintah melakukan  maksiat  maka tiada  dengar  dan tiada  taat .”

Dengar dan taat kepada arahan pimpinan bukanlah  satu perhambaan tetapi lambang keutuhan gerakkerja berorganisasi . Ia menjadi suatu  arahan rasmi dari Allah swt .  dengan  firmanNya :

يَاأَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُوْلِي الأَمْرِ مِنْكُمْ فَإِنْ تَنَازَعْتُمْ فِي شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَالرَّسُولِ إِنْ كُنتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ ذَلِكَ خَيْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِيلا
( النساء   59 )

Wahai orang-orang yang beriman, taatlah kamu kepada Allah dan taatlah kamu kepada Rasulullah dan kepada "Ulil-Amri" (orang-orang yang berkuasa) dari kalangan kamu (orang – orang yang  beriman). Kemudian jika kamu berbantah-bantah (berselisihan) dalam sesuatu perkara, maka hendaklah kamu mengembalikannya kepada (Kitab) Allah (Al-Quran) dan (Sunnah) RasulNya - jika kamu benar beriman kepada Allah dan hari akhirat. Yang demikian adalah lebih baik (bagi kamu), dan lebih elok pula kesudahannya.

Setiap anggota parti / jamaah mesti bersedia untuk membasmi keegoan akademik dan keegoan senioriti demi memastikan prinsip “ dengar dan taat ” dapat dilaksanakan dengan baik , seterusnya memulangkan kesan yang sangat positif untuk memastikan  kelancaran gerakkerja .

Tanpa dengar dan taat terhadap arahan pimpinan , bukan sahaja ia bercanggah dengan prinsip amal Islami  malah ia melambatkan perjalanan parti /  jamaah . Sedang musuh  bergerak laju ke  hadapan untuk  merencana  dan memerangkap pergerakkan kita .  Benarlah apa  yang disebut oleh Saiyidina Omar Al Khattab rha.

لا اِسْلامَ إلا بِجَمَاعَةٍ وَ لا جَمَاعَةَ إلا بِإِمَارَةٍ وَ لا إِمَارَةَ إلا بِطَاعَةٍ

“ Tiada Islam tanpa jamaah , tiada  jamaah tanpa kepimpinan  dan tiada kepimpinan tanpa ketaatan ”

Dengar dan taat  menjadi ujian besar kepada anggota parti / jamaah untuk membuktikan wala’ (kesetiaannya kepada perjuangan )  serta intima’ (  keterikatannya dengan prinsip  dan  agenda perjuangan ) .  Ujian  sebegini pernah dilihat dalam  rakaman peristiwa Tholut dan tenteranya .

فَلَمَّا فَصَلَ طَالُوتُ بِالْجُنُودِ قَالَ إِنَّ اللَّهَ مُبْتَلِيكُمْ بِنَهَرٍ فَمَنْ شَرِبَ مِنْهُ فَلَيْسَ مِنِّي وَمَنْ لَمْ يَطْعَمْهُ فَإِنَّهُ مِنِّي إِلا مَنْ اغْتَرَفَ غُرْفَةً بِيَدِهِ فَشَرِبُوا مِنْهُ إِلا قَلِيلا مِنْهُمْ فَلَمَّا جَاوَزَهُ هُوَ وَالَّذِينَ آمَنُوا مَعَهُ قَالُوا لا طَاقَةَ لَنَا الْيَوْمَ بِجَالُوتَ وَجُنُودِهِ قَالَ الَّذِينَ يَظُنُّونَ أَنَّهُمْ مُلاقُو اللَّهِ كَمْ مِنْ فِئَةٍ قَلِيلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً كَثِيرَةً بِإِذْنِ اللَّهِ وَاللَّهُ مَعَ الصَّابِرِينَ
( البقرة  249 )

Kemudian apabila Talut keluar bersama-sama tenteranya, berkatalah ia: "Sesungguhnya Allah akan menguji kamu dengan sebatang sungai, oleh itu sesiapa di antara kamu yang meminum airnya maka bukanlah ia dari pengikutku, dan sesiapa yang tidak merasai airnya maka sesungguhnya ia dari pengikutku, kecuali orang yang menceduk satu cedukan dengan tangannya". (Sesudah diingatkan demikian) mereka meminum juga dari sungai itu (dengan sepuas-puasnya), kecuali sebahagian kecil dari mereka ( yang taat ). Setelah Talut bersama-sama orang-orang yang beriman menyeberangi sungai itu, berkatalah orang-orang yang meminum (sepuas-puasnya): "Kami pada hari ini tidak terdaya menentang Jalut dan tenteranya". Berkata pula orang-orang yang yakin bahawa mereka akan menemui Allah: "Berapa banyak (yang pernah terjadi), golongan yang sedikit berjaya menewaskan golongan yang banyak dengan izin Allah; dan Allah (sentiasa) bersama-sama orang-orang yang sabar".

Peristiwa ini jelas membawa mesej bahawa dengar serta  taat kepada peraturan  dan arahan  pimpinan  adalah  syarat  turunnya pertolongan  atau kemenangan daripada Allah swt. Justeru itu Baginda  saw. berwasiat  kepada seluruh ummatnya dengan  ‘ dengar  dan taat ’ kepada  pemimpin yang dilantik dikalangan  orang yang beriman.

أُوْصِيْكُمْ بِتَقْوَى اللهِ عَزَّ وَ  جَلَّ وَ السَّمْعِ وَ الطَّاعَةِ وَ إِنْ تَأَمَّرَ عَلَيْكُمْ عَبْدٌ فَإِنَّهُ مَنْ يَعِشْ مِنْكُمْ فَسَيَرَى اخْتِلافًا كَثِيْرًا  فَعَلَيْكُمْ بِسُنَّتِي وَ سُنَّةِ  الْخُلَفَاءِ الرَّاشِدِيْنَ  اْلمَهْدِيِّيْنَ عَضُّوْا عَلَيْهَا بِالنَّوَاجِذِ وَ إِيَّاكُمْ وَ مُحْدَثَاتِ اْلأُمُوْرِ فَإِنَّ كُلَّ بِدْعَةٍ ضَلالَةٌ .
( رواه أبو داود و الترمذي و قال : حديث حسن صحيح ) 

“Aku berwasiat kepada kamu supaya  bertaqwa kepada Allah Azza Wajalla ,  dengar dan taat sekalipun yang mengarah kamu hanyalah seorang hamba , maka sesungguhnya  sesiapa  yang masih  hidup dikalangan kamu , ia akan  berhadapan dengan konflik yang begitu hebat , dikala  itu  wajib ke atas  kamu berpegang teguh  dengan sunnahku dan sunnah  khulafa’ Ar Rasyidin  yang mendapat petunjuk. Genggamlah ia dengan geraham dengan seerat -  eratnya dan waspadalah kamu terhadap perkara – perkara yang diada-adakan maka sesungguhnya semua perkara  yang diada-adakan ( yang  tidak terdapat dalam syariat ) adalah sesat .”[3]


Tegas dengan prinsip “ dengar dan taat ”  ini tidak bermaksud  menghalang anggota parti / jamaah mengemukakan pandangan yang berbeza dengan  pendapat  pimpinan dan  juga  tidak bermaksud  menyempitkan  ruang anggota menegur  atau  mengkritik  pimpinan dengan kritikan yang membina .

Hanya suatu sikap yang mesti dijelaskan , bahawa pandangan yang berbeza dan teguran yang diberi , tidak sampai melucutkan ketaatan anggota kepada pemimpin yang dilantik , begitu  jua  kepada parti /  jamaah yang didokong.

Bagaimana menegur pimpinan Jamaah

Menjadi hak dan tanggungjawab anggota mengemukakan pandangan yang membawa kebaikan kepada parti  /  jamaah ,  demikian juga teguran  atau kritikan yang membina .  Namun wajar  diinsafi bahawa parti / jamaah mempunyai tatacara  atau adab yang luhur dan saluran  yang tepat untuk merealisasikan kritikan yang membina  dan mengemukakan pandangan yang bernas .

Jangan  menjadikan ‘  kedai kopi ’ sebagai pentas menegur  pimpinan kerana  fenomena ini tidak memberi  keuntungan kepada sesiapa  melainkan musuh.

Berbincang  atau bersemuka dengan suasana ukhuwwah  yang harmoni dan mengemukakan pandangan  melalui  mesyuarat yang diadakan , adalah merupakan saluran yang sangat tepat , malah ia  mengurangkan kadar  masaalah dalaman seperti salah faham dan syak wasangka .

Pemimpin yang ditaati

Demi meraih ketaatan anggota kepada pimpinan,  sewajarnya pula pihak pimpinan memelihara  thiqah (kepercayaan anggota parti /  jamaah kepadanya .) Pemimpin selayaknya pula mengelak diri daripada persekitaran yang merosakkan kewibawaannya  sebagai seorang pemimpin .

Akhlak , disiplin dan karisma kepimpinan mesti dipelihara dan dikawal , lantaran  hilang  salah satu daripadanya mengakibatkan lunturnya  ketaatan anggota  kepada  pimpinan .

Pemimpin sayugianya bijak menyusun  arahan  dan mengatur titah ,  sesuai dengan tahap keupayaan  anggota yang diarah . Arahan  yang tidak bijak akan menyulitkan anggota  untuk mentaatinya dan ini menyumbang  kepada penghakisan prinsip ‘ dengar dan taat ’ dalam parti /  jamaah.

Sementara qudwah yang dipamerkan oleh pimpinan pula mampu meningkatkan kualiti ketaatan anggota kepada arahan pimpinan.Seringkali tercetusnya  krisis ketaatan anggota terhadap pimpinan berpunca dari  sikap pimpinan yang ‘ cakap tak serupa  bikin  dan bikin   tak serupa cakap ’ . Bukankah Allah  telah menempelak  golongan seperti ini :

أَتَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبِرِّ وَتَنسَوْنَ أَنفُسَكُمْ وَأَنْتُمْ تَتْلُونَ الْكِتَابَ أَفَلا تَعْقِلُون                                                                          ( البقرة   55 )

Patutkah kamu menyuruh manusia supaya berbuat kebaikan sedang kamu lupa akan diri kamu sendiri; padahal kamu semua membaca Kitab Allah, tidakkah kamu berakal?َ

يَاأَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لا تَفْعَلُونَ   كَبُرَ مَقْتًا عِنْدَ اللَّهِ أَنْ تَقُولُوا مَا لا تَفْعَلُونَ
( الصف  2 - 3 )

“Wahai orang-orang yang beriman! Mengapa kamu memperkatakan apa yang kamu tidak melakukannya! Amat besar kebenciannya di sisi Allah - kamu memperkatakan sesuatu yang kamu tidak melakukannya.”


Tiada taat dalam perkara bathil/maksiat .



Ketaatan kepada pimpinan bukan bersifat taat membuta tuli .Namun wajib dipastikan ketaatan yang diberi hanyalah untuk urusan taat kepada Allah atau perkara yang makruf sahaja.

حَدِيثُ عَلِيٍّ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ : أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بَعَثَ جَيْشًا وَأَمَّرَ عَلَيْهِمْ رَجُلاً فَأَوْقَدَ نَارًا وَقَالَ ادْخُلُوهَا فَأَرَادَ نَاسٌ أَنْ يَدْخُلُوهَا وَقَالَ الآخَرُونَ إِنَّا قَدْ فَرَرْنَا مِنْهَا فَذُكِرَ ذَلِكَ لِرَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَ لِلَّذِينَ أَرَادُوا أَنْ يَدْخُلُوهَا لَوْ دَخَلْتُمُوهَا لَمْ تَزَالُوا فِيهَا إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ وَقَالَ لِلآخَرِينَ قَوْلاً حَسَنًا وَقَالَ لاَ طَاعَةَ فِي مَعْصِيَةِ اللَّهِ إِنَّمَا الطَّاعَةُ فِي الْمَعْرُوفِ *   
( البخاري و  مسلم )

Diriwayatkan daripada Saidina Ali k.w katanya: Bahawa Rasulullah s.a.w telah mengutus satu pasukan tentera dan baginda telah melantik seorang lelaki sebagai pemimpin tentera itu. Lelaki tersebut telah menghidupkan api dan berkata: Kamu semua masuk ke dalam api itu. Maka sebahagian dari tentera ingin memasuki ke dalam api tersebut dan sebahagian dari tentera yang lain berkata: Kami telah melarikan diri daripadanya. Perkara itu dilaporkan kepada Rasulullah s.a.w, lalu baginda bersabda kepada orang-orang yang ingin memasuki api tersebut: Sekiranya kamu memasukinya nescaya kamu akan terus berada di dalamnya sehingga Hari Kiamat dan Nabi berkata kepada pihak satu lagi dengan kata-kata yang baik serta bersabda: Jangan mentaati perintah untuk melakukan maksiat kepada Allah tetapi taatilah dalam perkara kebaikan*[4]

Taat dalam semua keadaan.

Ketaatan  terhadap pimpinan bukan suatu  pilihan (ikhtiari) sebaliknya suatu kewajipan yang wajib ( ijbari ) ditunai dalam semua situasi .

عن أبي هريرة  رضي الله عنه . قال  : قال رسول الله صلى الله عليه و سلم : عَلَيْكَ السَّمْعَُ وَ الطَّاعَةَ في عُسْرِكَ وَ يُسْرِكَ وَ مَنْشَطِكَ وَ مَكْرَهِكَ وَ أَثَرَةٍ عَلَيْكَ .                                                            ( رواه مسلم ) 

Dari Abi Hurairah rha. Ia berkata :” Rasulullah saw bersabda : Kamu wajib mendengar dan taat dalam keadaan sulit , senang ,  suka  dan dukamu malah dalam hal  yang kamu  tidak berkenan sekalipun .[5]



[1]Riwayat Al Bukhari dari Anas rha.

[2] النووى على مسلم   ج 12  ص    226     

[3]  رواه أبو داود في السنة باب لزوم  السنة   و الترمذي في العلم  باب ما جاء في الأخذ بالسنة و اجتناب البدع                                                                                                                                              

[4]  Shohih  bukhari dan Muslim . Kitabul Imarah  Bab Wajib mentaati pemimpin dalam perkara yang tidak maksiat dan haram mentaati pemimpin dalam perkara maksiat.

[5]  Shohih Muslim dalam kitab dan bab yang sama .


Sumber


AdyanaNur
21 Muharam 1436
Kampung Baung
Pengkalan Chepa



No comments:

Post a Comment

KakiBlog