Friday, October 5, 2012

Trip to Mansoura



Imej di atas adalah iklan tambang tramco ke Mansurah.Salah satu Kempen Jelajah DPM.Mengimbau kembali zaman-zaman saya berulang alik dari Kaherah ke Mansurah dengan bas, tramco, peugeot, dan keretapi.Perjalanan yang sangat seronok, sekiranya saya aman dengan tidur atau menikmati alam ciptaan Ilahi, tapi menjadi teruk sekiranya bas rosak tepi jalan, ammu tramco bergaduh pasal harga atau kesesakan jalan yang sangat melampau.Hu hu.

Apabila saya tengok iklan ini,saya teruja,wah...untungnya orang Mansurah!!!

Tambang ke mana-mana murah je....Tambang dari Kelantan ke Mansurah berapa ye?
:D

Paling penting untuk travel ke Mansurah anda kena kenal sungai kanan dan sungai kiri.Perjalanan dari Ramses sehingga jambatan  sungai Nil yang sepanjangnya ada rel keretapi dan kebun-kebun akan mengambil masa sejam, sepanjang sungai kanan sejam, sepanjang sungai kiri lebih kurang 25 minit ;)

Anda nak tahu unik sungai kanan dan sungai kiri?
Rasai sendiri!

Perjalanan ke Mansurah sangat best saya kira, tak kira samada dari Mansurah ke Kaherah, kerana saya suka rehat dalam perjalanan.Buktinya saya mudah terlelap walaupun hanya dari Utubis Jadid ke Tir3ah contohnya.Bahaya  tidur dalam teksi, tapi disebabkan saya berteman saya selesa terlena dalam keadaan zahmah sekalipun.Best la tu bila boleh terlelap walaupun zahmah!

Satu perkara lagi tentang perjalanan ke Kaherah, saya suka letak status yahoo messenger semasa Nil berada di kiri saya, "Menyusuri Nil".Zaman budak-budak status pun tak matang kot.

Pada tahun saya menggalas amanah dalam 3 tahun lebih kurang saya sering berulang alik, tiap-tiap bulan mesti ke Kaherah.Samada urusan minhah, mesyuarat, program PMRAM, kelas dan lain-lain.Mengisi perjalanan ketika itu saya suka sangat mendengar halwa telinga.Lagu Open Your Eyes menjadi pilihan!



Waduh! Saya tidak boleh dengar ini, pasti teringatkan saya tengah dalam bas Delta tengah tengok Nil kanan!

Saya bercakap kosong memang tiada penutup :D
Kali terakhir saya ke Mansurah pada 11 Januari lalu, sehari sebelum berangkat pulang ke tanah air.Bersama sahabat tersayang ,Acu Jawahir saya yang memaksa beliau teman saya balik ke Mansurah ketika itu.Waktu yang sangat dhoyik saya kira kerana esoknya saya pulang ke Malaysia.


Saya jumpa teman-teman dan adik-adik saya di Mansurah dan ada juga yang saya tidak sempat untuk berjumpa.Saat-saat terakhir semuanya.Dan hari itu zahmah yang sangat teruk sehingga malam sampai di Kaherah.

Stop!

Saya rindu Mansurah!

No comments:

Post a Comment

KakiBlog