Saturday, June 11, 2016

6 Ramadhan 1437 H

Bismillah

Aku, al-Quran dan Ramadhan

Tadabbur Juz 6

Kisah Musa a.s dan Kaumnya

Ayat-ayat berikutnya mengisahkan Nabi Musa bersama kaumnya, Bani Israel. Musa meminta kepada mereka memasuki negeri yang  disucikan, iaitu Palestina yang telah ditetapkan dan dijanjikan Allah Taala kepada mereka.

(يَا قَوْمِ ادْخُلُوا الْأَرْضَ الْمُقَدَّسَةَ الَّتِي كَتَبَ اللَّهُ لَكُمْ وَلَا تَرْتَدُّوا عَلَىٰ أَدْبَارِكُمْ فَتَنْقَلِبُوا خَاسِرِينَ)

(قَالُوا يَا مُوسَىٰ إِنَّ فِيهَا قَوْمًا جَبَّارِينَ وَإِنَّا لَنْ نَدْخُلَهَا حَتَّىٰ يَخْرُجُوا مِنْهَا فَإِنْ يَخْرُجُوا مِنْهَا فَإِنَّا دَاخِلُونَ)
[Surat Al-Ma'idah 21-22]

"Hai kaumku, masuklah ke tanah suci (Palestin) yang telah ditentukan Allah bagimu, dan janganlah kamu lari ke belakang (kerana takut kepada musuh), maka kamu menjadi orang yang merugi. Mereka berkata: " Hai Musa, sesungguhnya dalam negeri itu ada orang-orang yang sangat kuat dan kejam, sesungguhnya kami sesekali tidak akan memasukinya sebelum mereka keluar daripadanya. Jika mereka keluar dari sana, nescaya kami masuk"

Mereka berani menolak dan melanggar janji Allah Taala sehingga akibatnya mendapat seksa Allah swt.

(قَالَ فَإِنَّهَا مُحَرَّمَةٌ عَلَيْهِمْ ۛ أَرْبَعِينَ سَنَةً ۛ يَتِيهُونَ فِي الْأَرْضِ ۚ فَلَا تَأْسَ عَلَى الْقَوْمِ الْفَاسِقِينَ)
[Surat Al-Ma'idah 26]

"Allah berfirman: "(Jika demikian), maka sesungguhnya negeri itu diharamkan atas mereka selama 40 tahun, (selama itu) mereka akan berputar-putar kebingungan di bumi (Padang Tiih) itu"


Padang / Banjaran Tiih, Semenanjung Sinai
Gambar : SEMAI 09-Ekplorasi Sejarah Menyatu Fikrah - HEWI PMRAM


Allah swt mengharamkan atas mereka memasuki negeri yang disucikan itu selama empat puluh tahun lamanya. Perintah agar memenuhi akad janji yang telah dilanggar oleh Bani Israel sehingga Allah menyempitkan lingkaran halal (kenikmatan) bagi mereka. Dari kisah tersebut berlaku kaedah umum dalam surah ini, iaitu ketika seseorang telah memenuhi janjinya, sesungguhnya Allah taala akan meluaskan nikmat atas orang itu. Sebaliknya ketika ia melanggarnya, maka Allah Taala akan menyempitkan nikmat-Nya.


Petikan
خواطر قرآنية: نظرات في أهداف سور القرآن
عمرو خالد
Khowatir Quraniyyah : Kunci Memahami Tujuan Surat-surat Al-Quran
Amru Khalid.


# Saya sempat sekali ke sini bersama HEWI PMRAM pada 2009, sungguh ke sana menjejak perjalanan dakwah nabi Musa yang menginsafkan. Mendaki sehingga puncak Jabal Musa / Thur Sina benar-benar membawa kami ke dalam atlas al-Quran. Ingin ke sana lagi, insha Allah.






No comments:

Post a Comment

KakiBlog