Tuesday, March 19, 2013

Selamat Jalan Ibu Para Syuhada Ummu Nidhal @ Maryam Farhat aka Khansa' Palestin



Ummu Nidhal dan tiga anaknya yang syahid


Bismillah.
Assalamu’alaikum

Beliau yang bernama Maryam Farhat. Namun lebih dikenali sebagai “Ummu Nidhal” atau “Khansa’ Palestin”. Beliau adalah ibu yang hebat yang telah menjadi pendorong bagi anak-anaknya menjadi pejuang Palestin hingga 3 di antaranya menjemput syahid (Nidhal, Muhammad dan Rawwad) dan satu orang (Wisam) masih dalam tahanan Israel sejak 11 tahun yang lalu. Baliau adalah “Al Khansa’”, ibu para syuhada yang hidup di zaman ini.

Ahad, 17 Mac 2013 Ummu Nidhal telah menghembuskan nafas terakhirnya di rumah sakit Asy-Syifa - Gaza pada umur 64 tahun setelah berjuang melawan penyakit sirosis hati, radang usus yang dideritanya. Selama itu beliau telah menjalani proses perubatan dan berulang-alik Gaza-Mesir-Syria.

Ratusan warga Palestin, kader, pendukung dan anggota Hamas pagi ini mengunjungi RS As-Syifa untuk melepas kepergian Ummu Nidhal dan mendoakan almarhumah. Rombongan ini dipimpin Perdana Menteri Ismail Haniyeh, Wakil Ketua Dewan Legislatif, Ahmed Bahar, seorang anggotas atasan Hamas, Mahmoud al-Zahar, dan lain-lain. Hari ini Palestin berduka dengan pemergian mujahidah ini.

Siapakah Ummu Nidhal? 

Beliau lahir dari keluarga sederhana di Gaza pada tanggal 24 Desember 1949, memiliki 10 saudara laki-laki dan 5 saudara perempuan. Beliau adalah pelajar berprestasi di sekolahnya. Ketika masih bangku pertama SMA beliau berkahwin dengan Fathi Farhat (Abu Nidhal), beliau menjalani musim ujian sekolah menengah dalam keadaan hamil putra pertamanya.

Semenjak menjadi ibu, Ummu Nidhal mendidik dan mendorong putra-putrinya menjadi pejuang melawan zionis. Beliau memiliki 6 putra dan 4 putri, semuanya didorong untuk bergabung dengan Brigade Izzuddin Al Qassam, sayap militer Hamas. Tiga orang putranya, Nidhal, Mohammed dan Rawad telah syahid.

Ummu Nidhal telah menawan hati rakyat Palestin apabila beliau muncul di dalam video pada permulaan tahun 2002 ketika beliau mengucapkan selamat jalan kepada puteranya, Muhammad, seorang mujahid al-Qassam untuk melaksanakan operasi menyerang musuh. Di dalam operasi itu Muhammad telah berjaya membunuh dan mencederakan beberapa orang tentera Zionis. Dengan itu Ummu Nidahl merupakan ibu pertama yang mengucapkan selamat jalan secara rasmi kepada puteranya yang pergi ke medan juang melaksanakan misi istisyhad.

Berita syahid anak-anaknya tidak membuat Ummu Nidhal sedih dan gentar. Justru semakin meningkatkan keikhlasannya. Ketika ditanya soal kesyahidan anaknya, beliau menjawab dengan kebesaran jiwa, tak ada duka dan penyesalan:

"Anak saya telah syahid. Dia yang akan menolong saya dengan kesyahidannya. Siapa yang menyayangi anak-anaknya hendaklah memberikan sesuatu yang paling berharga semampunya kepada anaknya. Dan yang paling berharga itu ialah syurga".

Baginilah ungkapan-ungkapan kebesaran jiwa dan keikhlasan ibu para syuhada ini:

"Ketika anakku yang sulung, As-Syahid Muhammad Fathi Farhat memasuki usia enam tahun, saya katakan kepadanya; Ibu ingin kamu berperang melawan Israel dengan senjata, bukan dengan batu."

"Tiada kabar yang paling mengembirakan saya, kecuali saat puteraku menyampaikan berita bahawa dia telah bergabung dengan Briged Al Qassam dan sedang mempersiapkan diri menyongsong syahadah di medan perang. Allah telah mengabulkan hasrat dan cita-cita saya."

Saat perpisahannya dengan putera sulungnya, Farhat, dia dan anaknya itu saling berpelukan kemudian berkata, "Ibu tidak dapat membendung air mata, tetapi jangan percaya dengan air mata ibu ini nak, Ini adalah air mata bangga menjelang hari pertemuanmu dengan bidadari. Pergilah menemui Rabb-Mu dan berjihadlah. Tetapkan hatimu, istiqomahlah sampai engkau bertemu Allah Taala."

Ummu Nidhal adalah ibu spiritual bagi para mujahidin. Beliau sering mengunjungi para "murabithin" yang berjaga-jaga di wilayah Gaza dan memberikan nasihat dan semangat untuk mereka. Adapun aktiviti harian beliau adalah sebagai anggota Dewan Legislatif Palestina dari fraksi Reformasi.

Hari ini Ummu Nidhal telah menemui Rabbnya, melepas rindu dengan suami dan 3 puteranya dan menunggu putera-puterinya yang akan menyusul.Majlis pengebumiannya di bumi Gaza dilakukan sebagai panglima dan negarawan terbilang. Kerana akhlak dan amalannya yang mulia membesarkan anak-anaknya dan menyerahkan anak-anak yang dipinjamkan oleh Allah untuk berjuang menantang kezaliman zionis sehingga menjadi Syuhada'. Semoga Allah merahmatimu Ummu Nidhal, Khansa’ abad ini. Semoga akan banyak lagi “Khansa’-Khansa’ yang lain akan mengikutimu.


Ummu Nidhal ketika melepas putranya Muhammad Fathi Farhat ke medan jihad

Ummu Nidhal saat melepas kesyahidan anaknya

Tentera berarak mengiring jenazah Ummu Nidhal





No comments:

Post a Comment

KakiBlog