Sunday, July 22, 2012

Ramadhan Kareem | Musahhirati


Bismillah
Assalamua'alaikum

Ramadhan 1432, saya di Kaherah.
Musahharati mengetuk gendang dari arah Masjid Musa Nusair dan melintasi depan RKB.Sejauh mana dia dah berjalan sambil mengetuk gendang mengejutkan umat manusia untuk qiyam dan bangun sahur, saya tidak pasti.

Siapa musahharati ni?
Musahharati adalah istilah bagi orang yang bertugas menyedarkan kaum muslimin untuk sahur di Mesir. Mereka biasanya membawa gendang di tangan kirinya. Sedang tangan kanannya menggenggam pemukul yang dibuat dari kulit atau kayu.

Musahharati dahulunya mendapat tempat dalam masyarakat. Hanya mereka yang bersuara lunak dan merdu bekerja sebagai Musahharati ni. Mereka mendendangkan nyanyian lagu-lagu rakyat, syair, puji-pujian, dan doa sambil diiringi pemuzik lain dan dikelilingi oleh kanak-kanak.


Namun Musahharati saat ini hanya tinggal gendang dan panggilan untuk bangun menyempatkan diri bersahur. Setengah jam sebelum masuk waktu imsak pasti akan kedengaran ketukan gendang dan laungan dari Musahharati membangunkan kaum muslimin bersahur.





Satu hari, saya yang sangat teruja lepas terawih di Masjid Amru tak boleh tidur, dan datang bunyi musahhirati ni, saya cuba snap gambar, konon nak buat kenangan, Ramadhan terakhir di Mesir, tapi gelap yang nampak.


Apa kenangannya?
Bunyinya sajalah.


Mereka sudah melaksanakan kerja mereka yang mulia.Belum tentu kita yang cam gini ni boleh buat :)

Bunyi gendang musahhirati tetap di hati <3



No comments:

Post a Comment

KakiBlog