Tuesday, December 23, 2014

Hikmah Kisah-Kisah Dalam Al-Quran

Bismillah
Assalamualaikum.



Saya mendapatkan buku ini melalui seorang kenalan yang belajar di Mesir. Jujur saya tidak pernah tahu akan kewujudan buku ini. Saya teringat buku karangan Syeikh Dr Abdullah Nasih Ulwan yang bertajuk Ila Warathatul Anbiya wad Duat Ila Allah. Terima kasih buat sahabat-sahabat yang sama minat dengan buku. Saya bukanlah ulat buku, tapi saya suka untuk tahu isi buku supaya senang untuk buat rujukan.

Kisah kisah dalam Al Quran, adalah sebenar benarnya kisah yang terjadi dan merupakan kisah kisah terbaik. Di dalamnya mengandungi nilai sastera yang sangat tinggi, makna yang sempurna, serta sangat besar hikmah dan manfaatnya. Kisah kisah itu hadir dengan membawa pengaruhnya yang sangat kuat untuk memperbaik hati, amal dan akhlak. Sebagaimana ditunjukkan dalam firmanNya, “Kami menceritakan kepadamu kisah yang paling baik dengan mewahyukan al Quran ini kepadamu “ (QS Yusuf : 3)

Banyak sekali hikmah di sebalik kisah-kisah di dalam al Quran tersebut, antaranya : Penjelasan tentang kebijaksanaan dan ke- Maha Adilan Allah. Penjelasan tentang kurnia Allah terhadap orang orang yang beriman. Hiburan bagi Nabi SAW atas penderitaan yang beliau alami karena gangguan orang orang yang mendustakan beliau. Motivasi bagi kaum mukminin agar istiqomah di atas keimanan, ancaman bagi orang orang kafir atas kekafirannya, dan sebagai bukti atas kebenaran risalah yang di bawa rasulullah SAW.

Dalam buku ini menampilkan kisah kisah para nabi dan rasul beserta kaumnya sejak Nabi adam AS , Nabi Nuh Ibrahim , dan para Nabi lainnya hingga kehidupan Nabi Rasulullah SAW, para sahabat dan kaum munafikin, kisah peperangan Rasulullah hingga kisah beliau wafat.Begitu juga beberapa individu atau kelompok terhadap berbagai peristiwa yang mereka alami, seperti kisah Luqman Hakim, Ashabul Qaryah, Dzul Qarnain, Qarun, Ashabul Kahfi, pasukan gajah, Ashabul Ukhdud, dan kisah-kisah lainnya. Penulis menggunakan sistem ayat dalam menyajikan kisah-kisahnya sehingga huraiannya tersusun dengan tetap menjaga keasliannya. Selain itu, pelajaran dan hikmah yang disajikan sebagai penutup setiap kisah memudahkan pembaca dalam mengambil suri tauladan yang ada sekaligus menjadi kekuatan hikmah dari buku ini.


AdyanaNur

Kampung Baung

Pengkalan Chepa



No comments:

Post a Comment

KakiBlog